Sporten

Geschreven door
Categorie: Kennisbank
Gepubliceerd: 27 juni 2014
Hits: 2552

Van winnen met sport krijg je een lekker gevoel. En als je een teamsport beoefent, is het gevoel dat je met z’n allen iets doet ook heel leuk. Bovendien krijg je er vrienden door. En dan is sporten ook nog eens goed voor je lijf en tegen depressieve gevoelens of gedachten. Maar wat als je van jezelf elke dag móet sporten? Omdat je bijvoorbeeld wilt afvallen? Dan kan sport slecht zijn.

Sporten is goed voor lichaam en geest
Wat nou als je helemaal niet van sport houdt en veel liever een boek leest of lekker naar de film gaat? Dat is geen probleem, want iedereen moet doen wat hij of zij het leukste vindt. Maar bedenk wel dat sporten gezond is voor je lijf: het houdt je spieren fit en je verbrandt calorieën waardoor je minder snel dik wordt. Daardoor is het ook goed voor je zelfvertrouwen. Behalve voor je lichaam is bewegen ook goed voor je humeur. Veel mensen vinden het fijn om juist te gaan sporten als ze gespannen, agressief of verdrietig zijn. Zij gebruiken het sporten als uitlaatklep. Het sporten helpt dan om van die vervelende gevoelens af te komen. Regelmatig sporten is daarom ook goed tegen sombere gedachten of depressieve klachten. Dat komt doordat je lichaam tijdens sporten stofjes maakt, zoals endorfine en adrenaline. Die geven je een fijn en ontspannen gevoel. Om dat gevoel te krijgen, moet je eigenlijk elke dag een half uur tot een uur bewegen waarvan je hart sneller gaat kloppen. Verder is het altijd slim om bijvoorbeeld te fietsen naar school of de trap pakken in plaats van de lift. Maar het is vooral goed als je 1 à 2 keer per week echt gaat sporten zoals voetbal, tennis, dansen of iets anders. Op deze manier houd je je lichaam lekker fit en dat geeft een goed en ontspannen gevoel.

Geef je lijf voldoende rust tussendoor
Als je merkt dat sporten je een goed gevoel geeft, kan het zijn dat je wel elke dag een paar uur wilt sporten. Maar dat is ook weer niet de bedoeling. Als je lijf tussendoor geen rust krijgt, dan kunnen de spieren niet herstellen. Voor dit herstel heeft je lichaam energie nodig, dus die moet je niet steeds helemaal opgebruiken. Het is daarom belangrijk dat je na het sporten ook goed uit rust. Als je geen energie hebt, word je moe. Je raakt dan sneller geïrriteerd en kan minder zin hebben in eten. De energie om je spieren te herstellen, haalt je lijf uit voeding. Dus heel veel sporten en niet goed eten is slecht voor je lichaam. Iemand met een eetstoornis die heel weinig eet, maar heel veel sport om toch nog meer af te vallen, is gevaarlijk bezig. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je botten minder stevig worden.

Zorg dat sport geen obsessie wordt
Door de reclames en foto’s in tijdschriften denken veel jongeren dat ze het perfecte lichaam moeten heben. Voor meisjes betekent dat vaak zo dun mogelijk willen zijn. Voor jongens is een zo gespierd mogelijk lichaam ‘perfect’. Zij willen brede schouders en een smalle taille. Er is natuurlijk niets mis mee om er goed uit te willen zien. Maar als het een obsessie is en je kunt aan niks anders meer denken dan trainen en naar de sportschool gaan, dan is dat niet gezond. Het kan dan ten koste gaan van andere belangrijke dingen zoals vrienden, familie en school. Als je merkt dat je elke dag aan de gewichten moet hangen of wil je niet slapen als je eens een dag niet hebt getraind, dan kan het zijn dat je te veel met sport bezig bent. Je lichaam weet eigenlijk altijd wat het beste is. Daarom is het belangrijk dat je goed let op de signalen van je lichaam. Als je merkt dat je vaak geblesseerd bent of lang pijn houdt na het sporten kan dit een teken zijn van overbelasting. Ook slecht slapen en langdurige vermoeidheid zijn tekenen van je lichaam om aan te geven dat het rust nodig heeft om te herstellen.


ZIT JIJ NU MET VRAGEN OF EEN PROBLEEM?
TIP 1 : Check jezelf met de anonieme Zelftest op Mindmasters.nl
TIP 2 : Kijk op onze contact pagina hoe je een vraag kunt stellen aan de coach van Mindmasters
TIP 3 : Plaats hieronder een reactie op dit artikel
TIP 4 : Weet dat je altijd bij je huisarts terecht kunt

2 reacties

  1. 22-08-2017 09:42

    Beste Monique,

    Sporten is gezond voor lijf en geest. Jij geeft zelf al aan dat je verslaafd bent aan sporten en dat je eigenlijk wilt stoppen. Dat is stap 1; erkennen dat je te veel sport en dat je wil minderen maar je weet niet hoe. Mijn advies is om een afspraak te maken met de huisarts en daar de verslaving aan sport te bespreken. De huisarts kan je doorverwijzen naar iemand die je kan begeleiden om minder te sporten en ook samen met je kijken wat maakt dat je daar zo obsessief mee bezig bent. Daar is misschien wel een reden voor en als je die weet en er iets aan kan doen, helpt je dat om op een andere manier met sport bezig te zijn.

    Ik hoop dat je met dit advies verder gaat!

    Groetjes, Isja van http://www.mindmasters.nl

    Door: Isja
  2. 20-08-2017 11:01

    Ik ben een vrouw van 53 en sport zo’n 25 en vaak meer per week hardlopen, traplopen en krachtoefeningen.
    Ik heb ondergewicht en toch moet ik sporten. Zwaar verslaafd en ik heb van alles geprobeerd om ervan af te komen. Herkenbaar?? Ik hoor het graag

    Door: Monique

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *