Minderwaardigheidsgevoelens

Geschreven door
Categorie: Kennisbank
Gepubliceerd: 27 juni 2014
Hits: 3375

Sommige mensen zijn heel blij met zichzelf, anderen wat minder. Als je heel erg ontevreden bent over jezelf kan het zijn dat je een minderwaardigheidsgevoel hebt. Een minderwaardigheidsgevoel voelt niet fijn. Je denkt dat je minder bent dan anderen en je hebt het gevoel dat anderen ook zo over je denken.

Wat betekent ‘je minderwaardig voelen’?
Iedereen heeft wel eens het gevoel gehad dat je iets niet zo goed hebt gedaan. Dat iemand anders net iets beter was dan jij. Bijvoorbeeld als je klasgenootje een hoger cijfer haalt of als iemand net wat meer aandacht voor iets krijgt dan jij. Meestal is het zo dat je dit gevoel maar eventjes hebt en ben je het later weer vergeten. Op een ander moment voel je je weer heel anders.

Als je een minderwaardigheidsgevoel hebt, denk je bijna altijd dat je iets niet goed genoeg hebt gedaan. Ook heb je het gevoel dat iedereen het beter doet dan jij. Je voelt je minderwaardig en denkt dat anderen jou ook als minderwaardig zien. Als je je minderwaardig voelt, kan je daar veel last van hebben.

Iemand die last heeft van een minderwaardigheidsgevoel durft soms bepaalde dingen niet meer te doen. Als zo’n minderwaardigheidsgevoel lang blijft duren, kan je ook last krijgen van faalangst, negatieve gedachten en depressieve gevoelens.

Hoe ontstaat een minderwaardigheidsgevoel?
Zo’n gevoel kan door verschillende dingen zijn ontstaan. Het kan bijvoorbeeld dat je vroeger (of misschien nu nog steeds) gepest werd. Doordat er steeds gemene dingen werden gezegd ben je dat uiteindelijk gaan geloven.

Een andere reden kan zijn dat je te veel wil, je stelt te hogen eisen aan jezelf. En als het dan niet lukt, kan je denken; ‘Zie je wel, ik kan ook niks’.

Of je ouders geven je weinig complimenten of zeggen misschien vooral wat je niet goed doet. Dat kan je ook het gevoel geven dat je niet veel waard bent.

Doordat je op een bepaalde manier denkt kan je een minderwaardigheidsgevoel ontwikkelen.

Wat kan je er aan doen
Om van een minderwaardigheidsgevoel af te komen is het belangrijk dat je op een andere manier leert te denken over jezelf en anderen. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het kan helpen om je de volgende dingen te realiseren:

–          iedereen maakt fouten, dat is heel normaal

–          als je iets fout doet, betekent dat niet dat je een minder goed persoon bent

–          schrijf eens op wat je allemaal goed doet

Soms zijn dit soort tips niet genoeg. Als jouw minderwaardigheidsgevoelens zo erg zijn dat je je er somber van wordt en dat je er echt last van hebt in je dagelijks leven, dan is het belangrijk dat je er over praat.

Praten lucht vaak op. Dit kan met een vriend of vriendin, maar ook met een volwassene. Als je het moeilijk vindt om het er met je ouders over te hebben, kan je praten met bijvoorbeeld  je mentor of de vertrouwenspersoon op school of met je huisarts. Samen kan je kijken wat je kan doen om je zekerder over je zelf te voelen.


ZIT JIJ NU MET VRAGEN OF EEN PROBLEEM?
TIP 1 : Check jezelf met de anonieme Zelftest op Mindmasters.nl
TIP 2 : Kijk op onze contact pagina hoe je een vraag kunt stellen aan de coach van Mindmasters
TIP 3 : Plaats hieronder een reactie op dit artikel
TIP 4 : Weet dat je altijd bij je huisarts terecht kunt

4 reacties

  1. 02-06-2015 16:01

    “ik heb zelf heel vaak last van het gevoel. laats maakte ik ruzie met mijn moeder over dat ik de vaat niet goed doe of iets anders dom. dat is ook vaak op school. ik heb heel veel last van woedeaanvalen. en dat wilt mijn klas niet inzien. dat vind ik heel lastig. omdat ik dan boos word gaan hun weer tekeer tegen mij alsof ik het nooit goed doe. ook als ik met mijn metor praat. heb ik het gevoel dat ze me niet wil helpen. ik voel me dan zo machteloos
    hoe kan ik dit oplosen”

    Door: samanta
    • 03-06-2015 08:47

      Hallo Samanta,

      Je voelt je vaak minderwaardig en hebt ook last van woedeaanvallen. Je hebt geprobeerd om hier met je mentor over te praten alleen helaas heb je het gevoel dat ze je niet wil helpen. Ik kan mij voorstellen dat je hier een machteloos gevoel door krijgt. Ik denk dat het goed is om iemand te zoeken die jou wel het gevoel geeft je te willen helpen. Als het op school bij de mentor niet lukt, kan je kijken of je een afspraak kan maken met het schoolmaatschap pelijk werk of de zorgcoordinator . Je kan ook altijd een afspraak maken met je huisarts. Die weet goed waar je bij jou in de buurt bv een cursus kan volgen of begeleiding kan krijgen om minder boos te worden en een beter gevoel over jezelf te krijgen. Vaak is het gewoon heel fijn als anderen je daar bij steunen.

      Probeer ook nog eens met je moeder te praten en vertel haar hoe je je voelt. Ook zij kan je helpen.

      Ik hoop dat, je met deze tips weer verder kunt. Als je hier over door wilt praten, kan je met ons whatsappen, een mailtje sturen of een chatafspraak maken.

      Groetjes, Isja van http://www.mindmasters.nl

      Door: Isja Mindmasters
  2. 06-02-2014 13:14

    “k heb zelf al heel lang minderwaardighe idgevoelens. Soms wisselt mijn zelfbeeld ook heel erg… Dan denk ik ineens heel positief en dan extreem negatief.
    Ik kan er zelf ook niet tegen als ik dingen verkeerd doe en ik wil mezelf er soms het liefst ook voor straffen… Ik weet dat het niet goed is… Maar het lijkt ook weleens alsof ik nooit helemaal een stevig zelfbeeld zal opbouwen.”

    Door: anoniempje8
    • 07-02-2014 12:59

      Hallo Anoiempje8,

      Wat vervelend dat je al lang minderwaardighe idsgevoelens hebt. Je zegt dat het soms wel lijkt alsof je nooit helemaal een stevig zelfbeeld zal opbouwen. Dat dat nooit zal lukken, hoeft gelukkig niet zo te zijn. Mijn advies is om een afspraak te maken bij je huisarts. Je huisarts kan je doorverwijzen naar iemand die met jou kan kijken waar je wisselende zelfbeeld vandaan komt en vooral wat je er aan kunt doen. Bij de meeste huisartsen werken mensen van de Geestelijke Gezondheidszorg die in de huisartsenprakt ijk kortdurende zorg kunnen bieden. Als blijkt dat er andere begeleiding nodig is, kan je huisarts je daar naar toe verwijzen.

      Doen hoor! Er zijn echt manieren waardoor je een beter beeld van jezelf kan krijgen.

      Als je hier over door wilt praten, mag je ons altijd een mailtje sturen, een chatafspraak maken of whatsappen.

      Groetjes, Isja van http://www.mindmasters.nl

      Door: Isja Mindmasters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *