Voeding

Geschreven door
Categorie: Kennisbank
Gepubliceerd: 03 juli 2014
Hits: 2662

Wéér te laat opgestaan en zonder ontbijt de deur uit gerend? Niet slim! Je lijf heeft voedsel nodig zodat je je kunt concentreren tijdens de les, huiswerk kunt maken, sporten, whatsappen en zelfs slapen! Geen wonder dat gezond eten heel belangrijk is.

Goede voeding is belangrijk voor een gezond lijf
Wist je dat mensen die niet ontbijten vaak dikker zijn dan mensen die ‘s morgens wel eten? Dat komt omdat zij dan vaker een tussendoortje nemen. Bovendien kan onregelmatig eten je aanleg om dik (of juist mager) te worden versterken. Het is heel belangrijk om drie keer daags te eten én om niet elke dag hetzelfde te eten. Om alles in je lijf goed te laten verlopen, heb je onder andere mineralen, vitaminen en eiwitten nodig. Die stoffen zitten in voeding. Net als calorieën. Die geven energie en je lichaam heeft energie nodig. Maar als je teveel calorieën binnenkrijgt, dan krijg je overgewicht. Vooral als je niet genoeg beweegt om die calorieën te verbranden. Ze maken je dik. Hoeveel calorieën je nodig hebt, ligt aan je leeftijd, geslacht, gewicht en wat je allemaal doet op een dag. Zorg er wel voor dat je de dagelijkse hoeveelheid voedingsmiddelen binnenkrijgt: 2 ons groente en 2 stuks fruit.

Je bent wat je eet
Je kunt eigelijk wel zeggen: je bent wat je eet. Als je ongezond eet, te veel of juist te weinig, je een soort allergie hebt voor bijvoorbeeld gluten (zit in brood en pasta) of lactose (melk en kaas) dan kun je lichamelijke én geestelijke klachten krijgen. Dat komt door de daling of juist stijging van stoffen die je lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Als bijvoorbeeld je bloedsuikerspiegel daalt, dan kan je agressief worden of je kunt je niet goed concentreren, je wordt hyperactief of misschien wel somber of depressief.

Als eten problemen geeft
Eten is gezellig én lekker. Tenminste: voor de meeste mensen. Maar er zijn ook mensen die problemen hebben met eten. Zij hebben bijvoorbeeld een eetstoornis. Of ze moeten zich houden aan een dieet: ze mogen misschien van hun geloof bepaalde dingen niet eten of ze kunnen ergens niet tegen. Dan kan het heel lastig zijn om bij mensen te gaan eten of naar een restaurant te gaan. Daar moet je dan steeds uitleggen waarom je iets niet mag hebben. Als je merkt dat je hierdoor liever thuis eet in plaats van met je vrienden en je je daardoor eenzaam gaat voelen, dan is het goed om eens met iemand te gaan praten. Ook als je merkt dat je het moeilijk vindt om bijvoorbeeld drie keer daags een maaltijd te nemen omdat je bang bent dat je daar dik van wordt of omdat je gewoon geen honger hebt. Misschien is er wel meer aan de hand.


ZIT JIJ NU MET VRAGEN OF EEN PROBLEEM?
TIP 1 : Check jezelf met de anonieme Zelftest op Mindmasters.nl
TIP 2 : Kijk op onze contact pagina hoe je een vraag kunt stellen aan de coach van Mindmasters
TIP 3 : Plaats hieronder een reactie op dit artikel
TIP 4 : Weet dat je altijd bij je huisarts terecht kunt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *