Faalangst

Geschreven door
Categorie: Kennisbank
Gepubliceerd: 27 juni 2014
Hits: 3136

Niemand wil fouten maken. Niet op school, niet op de sportclub en ook niet op een feestje. Dat is niet vreemd. Het wordt alleen lastig als die vrees omslaat in faalangst. Dan ben je alleen nog maar bezig met denken aan wat er allemaal kan mislukken.
 
Drie vormen van faalangst
Er zijn drie vormen van faalangst. In alle gevallen ben je bang voor iets. Bijvoorbeeld om aan een proefwerk of spreekbeurt te beginnen uit angst dat je een onvoldoende zult krijgen. Of je bent bang dat je vrienden of familie je maar niets vinden en dat ze je afwijzen. Je kunt ook bang zijn dat je bepaalde fysieke handelingen niet goed doet, bij gymnastiek, tekenen en handvaardigheid bijvoorbeeld. Een combinatie van deze cognitieve (heeft te maken met leren voor school of studie), sociale (mensen die belangrijk voor je zijn) en fysieke vormen van faalangst komt vaak voor.
 
Faalangst is niet alleen maar negatief
Faalangst laat je hart sneller gaan en je spieren zich aanspannen. Eigenlijk staat je lichaam in de startblokken om te vluchten. Hierdoor wordt het moeilijker om te denken en dat maakt goed presteren heel erg moeilijk. Toch is faalangst niet altijd alleen maar negatief. Er bestaat ook zo iets als positieve faalangst. Die helpt je om je beter te concentreren waardoor je juist geen fouten maakt. Misschien heb je dat wel eens gemerkt toen je een spreekbeurt moest houden of aan het begin van een sportwedstrijd. Toen was je vooral heel erg gefocust.
 
Negatief zelfbeeld
Faalangst heeft te maken met hoe je over jezelf denkt. Vind je jezelf stom of dom? Denk je bij alles wat je doet of denkt vooraf dat het toch niet gaat lukken? Kun je het moeilijk geloven als anderen tegen je zeggen dat iets wel goed gaat? Dat anderen wel positief over je denken? Dan heb je een negatief zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen.
 
Positief zelfbeeld opbouwen; het kan!
Om van je faalangst af te komen, is het belangrijk dat je een positief zelfbeeld van jezelf opbouwt. Dat kost tijd, maar is zeker de moeite waard. Jij bent immers de moeite waard! Denk niet dat je de enige bent met faalangst. Dat ben je zeker niet. Bedenk dat veel mensen gewoon niet graag over dit soort gevoelens praten.

Als de faalangst je dagelijks leven vaak of regelmatig verstoord, dan is het goed om hulp te zoeken. Er over praten met bijvoorbeeld je ouders, een goede vriend of vriendin of je mentor kan al erg opluchten. Zij kunnen ook met je meedenken waar je hulp kan krijgen. Weet dat je hiervoor ook altijd bij je huisarts terecht kunt.


ZIT JIJ NU MET VRAGEN OF EEN PROBLEEM?
TIP 1 : Check jezelf met de anonieme Zelftest op Mindmasters.nl
TIP 2 : Kijk op onze contact pagina hoe je een vraag kunt stellen aan de coach van Mindmasters
TIP 3 : Plaats hieronder een reactie op dit artikel
TIP 4 : Weet dat je altijd bij je huisarts terecht kunt

4 reacties

  1. 27-09-2014 15:09

    “Ik heb ook last faalangst. Ik denk dat ik alles verkeerd doe en dan ben ik er heel lang mee bezig. Ik denk dat niemand mij mag en als mensen fluisteren met elkaar denk ik geleik dat ze het over mij hebben 😥 Ik kan er niet door slapen en heb heel veel buikpuin en hoofdpijn 😡 “

    Door: Kimmiee
    • 30-09-2014 12:16

      Hallo Kimmie,

      Wat vervelend dat je ook last hebt van faalangst. Ik raad je aan hier over te praten met iemand die je vertrouwt. Bv je ouders, een goede vriendin of bv je mentor op school. Zij kunnen met je meedenken wat je kunt doen om minder faalangstig te worden. Ook je huisarts zal hier zeker ideeen over hebben.

      Hoe je over een situatie denkt, bepaald voor een belangrijk deel hoe je je voelt en hoe je reageert. Lees ons artikel over helpende en niet-helpende gedachten voor tips. Zie onder DIP: https://www.mindmasters.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=471&catid=51&Itemid=70.

      Je kan hier zelf mee gaan oefenen. Het kan prettig zijn hier hulp bij te krijgen. Waar dat kan bij jou in de buurt, weet bv je huisarts en op scholen weten ze ook vaak wel waar cursussen te volgen zijn.

      Faalangst daar is zeker iets aan te doen. Blijf er dus niet te lang alleen mee rondlopen!

      Als je nog vragen hebt, kan je ons altijd een mailtje sturen of whatsappen op 06-11920396.

      Groetjes, Isja van http://www.mindmasters.nl

      Door: Isja Mindmasters
    • 11-10-2016 12:35

      misschien kan ik je helpen?

      Door: anoniempje
  2. 14-01-2014 18:53

    “Jaa ik herken dit wel. Alles wat ik doe vind ik dom, terwijl als anderen bijna hetzelfde doen het wel goed is. Als ik iets fout doen, ben ik daar de hele dag mee bezig. Ik maak me druk om niets. Enzovoort. Gelukkig praat ik erover met iemand, maar ik maak me nog steeds heel veel zorgen, elke dag.”

    Door: lotte1999

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *