Angst

Geschreven door
Categorie: Kennisbank
Gepubliceerd: 27 juni 2014
Hits: 3396

Logisch dat je bang bent als er een valse hond achter je aan zit.
Dan loop je namelijk écht gevaar.

Maar wat als je bang bent terwijl er eigenlijk niets aan de hand is? Of als je steeds maar bang bent dát er iets kan gebeuren? En wat als je angst te maken heeft met piekeren en tobben over dingen die in je verleden gebeurd zijn of in de toekomst kunnen gaan gebeuren? Dat kan je dagelijks leven negatief beïnvloeden.

Verschillende vormen
:
Angst kan veel verschillende vormen hebben. Je kunt bang zijn om gescheiden te worden van je vertrouwde omgeving. Je kunt in je broek schijten voor bepaalde voorwerpen of dieren zoals spinnen. Of je hebt hoogtevrees. Je kunt ook bang zijn om voor schut te staan in het bijzijn van andere mensen of dat iedereen naar je kijkt of op je let.



Angst kan angststoornis worden:

Als je steeds angstig bent, kun je allerlei klachten krijgen, zoals hoofdpijn, slaapproblemen of dat je veel moet huilen. Soms wordt je dagelijks leven zo ernstig verstoord dat er sociale problemen ontstaan. In zo’n geval kan er sprake zijn van een angststoornis.

Eva over angst!


Ga jij dingen uit de weg waar je bang voor bent?

Je kunt last krijgen van angstgevoelens na een traumatische ervaring, zoals het overlijden van een dierbare of een ernstig ongeluk. Die angsten kunnen zo erg worden of zijn dat ze je leven beheersen. Bijvoorbeeld als je de situaties waar je angstig van wordt uit de weg gaat.

– Als je bang bent om in paniek te raken als je tussen veel mensen bent, ga je misschien niet meer naar school of naar de stad.

– Als je bang bent voor grote hoogtes ga je waarschijnlijk niet meer met de lift. Iemand met angstproblemen is vaak heel goed in het verzinnen van smoesjes en uitvluchten om situaties te vermijden.

Als door je angstige gevoelens je dagelijks leven zo ernstig wordt verstoord en er sociale problemen ontstaan, kan er sprake zijn van een angststoornis.

Angst is heel goed te behandelen!
Het is altijd goed om over je angst met anderen te praten. Praten lucht op. Denk bijvoorbeeld aan je ouders, een goede vriend of vriendin of je mentor op school.

Angstproblemen komen in verhouding tot andere psychische problemen vaak voor. Het is niet iets om je voor te schamen. Wacht niet met hulp zoeken, want angstproblemen kunnen zich ontwikkelen tot een angststoornis. Zover hoeft het niet te komen, want angstproblemen zijn goed te behandelen. Je huisarts weet goed waar in jouw omgeving je terecht kunt voor hulp.


ZIT JIJ NU MET VRAGEN OF EEN PROBLEEM?
TIP 1 : Check jezelf met de anonieme Zelftest op Mindmasters.nl
TIP 2 : Kijk op onze contact pagina hoe je een vraag kunt stellen aan de coach van Mindmasters
TIP 3 : Plaats hieronder een reactie op dit artikel
TIP 4 : Weet dat je altijd bij je huisarts terecht kunt

2 reacties

  1. 05-11-2014 18:18

    Hallo iedereen,

    Ik ben er inmiddels achter dat ik een angststoornis heb om iemand te verliezen… Zo ook heb ik het meegemaakt en komt het misschien daardoor. Ik hou me dagelijks bezig met het druk maken of me vrienden me verlaten.. Of me beste vriendin die aan anorexia lijd dood gaat… Ik weet niet hoe ik die gedachtes weg kan zetten..

    Zou iemand mij kunnen helpen?

    Liefs, Suus

    Door: Suus..
    • 06-11-2014 14:39

      Hallo Suus,

      Je zegt dat je er achter bent dat je een angststoornis hebt om iemand te verliezen. Is dat iets wat je zelf denkt of is dat officieel vastgesteld? Als het officieel is vastgesteld dan raad ik je aan je angsten met je behandelaar te bespreken.

      Als het iets is wat jij denkt en waarvan je echt dagelijks veel last van hebt, dan raad ik je aan dit te bespreken met iemand die je vertrouwt. Bijvoorbeeld met je ouders, een goede vriendin of je mentor op school. Praten lucht op en zij kunnen je ook steunen en met je mee kijken wat je kan doen om van je angsten af te komen.
      Een andere tip is om een afspraak te maken met je huisarts. Ook deze kan met je meendenken. En als je hulp wilt, is daar vaak een verwijzing van je huisarts voor nodig.

      Op onze site kan je lezen over helpende en niet-helpende gedachten. https://www.mindmasters.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=471&catid=51&Itemid=70. Ik denk dat je daar ook al iets aan kunt hebben.

      Mocht je hier eerst nog anoniem over door willen praten, dan kan je ons ook altijd een mailtje sturen of met ons whatsappen 06-11920306.

      Groetjes, Isja van http://www.mindmasters.nl

      Door: Isja Mindmasters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *