20-05-10-ggz-50.jpg

autisme

Autisme

Wie kent niet de film Rainman waarin Dustin Hoffmann een autistische man speelt die de moeilijkste wiskundevraagstukken kan oplossen en weet welke vliegtuigongelukken er allemaal zijn geweest? Deze persoon gedraagt zich als een typisch klassieke autist. Er zijn verschillende vormen van autisme, maar bij elke variant geldt dat zintuiglijke waarnemingen op een andere manier de hersenen binnenkomen. Bij mensen zonder autisme maken de hersenen er automatisch een geheel van. Heel veel bomen bij elkaar is een bos. Daar denk je niet over na. Maar autisten zien heel veel bomen. Ze kunnen eigenlijk niet zo goed onderscheiden wat zinvolle informatie is en wat niet. Ze zien, horen, ruiken, proeven en voelen álles. En dat is veel. Mensen met autisme raken hiervan in de war en worden vaak ook bang. Ze vinden het moeilijk te begrijpen wat er écht is, wat gaat komen of wat er is geweest.

Sommige autisten kunnen best zelfstandig leven, in een eigen huis. Anderen wonen onder professionele begeleiding. Veel mensen met autisme hebben ook andere problemen zoals depressie of angst.

Hoe voelt het?

Als je autisme hebt, ervaar je de wereld om je heen als chaos. Daarom vind je het prettig als alles in een vaste volgorde gaat. Je kunt er slecht tegen als dingen veranderen of anders gaan dan je van te voren had gedacht. Dan begrijp je de wereld niet meer. Je wordt bang. Waarschijnlijk vind je het moeilijk en ingewikkeld om met anderen om te gaan. Vaak snap je niet wat gebaren of lichaamstaal betekenen en daardoor begrijp je niet wat iemand eigenlijk bedoelt. Grapjes heb je ook meestal niet door. Je vindt het ook lastig aan te voelen wanneer je een gesprek begint, wanneer de ander aan de beurt is om iets te zeggen, wanneer je een gesprek eindigt en hoe je ziet dat de ander nog geïnteresseerd is in wat jij te zeggen hebt. Dat komt doordat je het heel lastig vindt om je in te leven in anderen. Als je iemand ziet huilen, dan ben je eerder onder de indruk van het vocht dat uit zijn of haar ogen stroomt dan dat je je druk maakt over wat er met die persoon aan de hand zou zijn.

Ook neem je alles vaak heel letterlijk. Zo kan het zijn dat iemand met autisme niet in het donker naar buiten durft omdat hij iemand heeft horen zeggen dat ‘de nacht valt’. Een nacht kan niet vallen, hiermee wordt bedoeld dat het langzaam avond en donker wordt. Als je autisme hebt, dan praat je het liefst over de onderwerpen waar jij door gefascineerd bent (en dat kunnen de meest onverwachte dingen zijn, zoals: spoorwegboekjes of landkaarten) omdat je hier rustig van wordt. Het zorgt voor duidelijkheid in de wereld die jij als chaotisch ervaart. Misschien vind je het ook verwarrend wat je in bepaalde situaties nu wel of niet moet of mag doen. Want waarom zoen je je moeder bij het afscheid, maar de mevrouw achter de kassa niet? Als je autisme hebt, dan moet je dit soort dingen leren en onthouden. Het wordt nooit een automatisme.

Welke soorten autisme zijn er?

Er zijn een aantal vormen van autisme; klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS. Voor alle mensen met autisme geldt dat zij op sociaal gebied en in de communicatie problemen hebben. Het onderscheid tussen de verschillende soorten autisme is zelfs voor deskundigen vaak moeilijk te maken.

Bij de ene mens met autisme ligt het accent op de sociale problemen, bij de ander staan de communicatieproblemen meer op de voorgrond of is het een combinatie. Vaak ligt het ook nog aan de situatie welk kenmerk meer opvalt.

Sommige autisten gedragen zich bijvoorbeeld op school als een klassieke autist, maar thuis als iemand met Asperger. Op school is het vaak drukker dan thuis en dat kan chaotischer of enger zijn dan thuis waar het rustiger en overzichtelijker is. Daar reageert iemand met autisme op.

Het grootste verschil tussen een klassiek autist en een Asperger is dat hun taalontwikkeling anders gaat. Een klassieke autist kan het bijvoorbeeld moeilijk vinden om te leren praten. Hij moet dat oefenen met foto’s of plaatjes. En als ze kunnen praten, dan kiezen ze soms aparte woorden die iemand zonder autisme niet zo snel zou gebruiken en ze herhalen veel. Bijvoorbeeld als iemand vraagt: ‘Wil je cola?’ Dan antwoorden ze niet: ‘Ja, ik wil cola’, maar ‘Wil je cola’. Zonder vraagteken. Iemand met Asperger kan zonder foto’s en plaatjes leren praten, maar dat betekent niet dat hij goed kan communiceren. Het sociale deel (dus bijvoorbeeld aanvoelen wanneer je ergens over moet ophouden of wanneer het jou beurt is om te praten), vinden ze lastig. Kinderen met Asperger gebruiken vaak woorden die niet bij hun leeftijd passen. Hierdoor lijkt het alsof ze erg slim zijn. Op school en tijdens de studie kunnen mensen met Asperger vaak ook goed mee komen. Het gaat pas mis als het bijvoorbeeld pauze is, ze op schoolreisje gaan of stage moeten gaan lopen. Want dan moet je namelijk sociaal zijn en kunnen communiceren. En daar hebben ze problemen mee. Dan is er nog een derde categorie die PDD-NOS heet. Dit is een groep mensen die zowel niet in het één hokje van klassiek autisme of Asperger passen, maar wel kenmerken van autisme laten zien.

Waar komt het door?

De meeste psychische stoornissen zijn er al vanaf je geboorte. Ze zitten in je genen. Ze zijn in aanleg aanwezig. Je kunt het zien als een tv die op stand by staat. Pas als het knopje ‘aan’ wordt ingedrukt, gebeurt er iets. In dit geval in je lijf en in je hoofd. Dat knopje kan op verschillende momenten en op de meest uiteenlopende manieren worden ingedrukt. Als je wordt geboren met autisme of ADHD, dan zijn de symptomen meteen al te merken. Andere stoornissen, zoals schizofrenie of borderline, gaan ‘aan’ als je wat ouder bent. Maar dat hoeft niet altijd. Bij sommigen blijft de stoornis hun hele leven op stand by staan. Als jij bijvoorbeeld een geweldige jeugd hebt, met superouders en andere mensen die je vertrouwt en bij wie je je veilig voelt, het gaat goed op school en er zijn genoeg leuke dingen die je doet, dan krijg je misschien geen last van die stoornis. Maar als je bijvoorbeeld veel nare dingen meemaakt in je jeugd óf je hebt een wat somberder karakter, dan kan het knopje worden ingedrukt.

Maar dit is niet voor twee mensen hetzelfde. Ook al word je met aanleg voor dezelfde stoornis geboren, heb je precies dezelfde jeugd en hetzelfde karakter, dan nog kan het zijn dat die ander last van de stoornis krijgt en jij niet. Niemand weet precies hoe die stoornissen ontstaan. Daarom wordt er veel onderzoek naar gedaan. Het enige wat wel zeker is, is dat het gaat om een samenspel van biologische, sociale en psychologische factoren. Misschien is er in je familie wel iemand die hetzelfde heeft (biologische factor). Het kan ook komen doordat je opgroeit in een omgeving met omstandigheden die kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van ADHD (sociale factor). Bijvoorbeeld: als één of beide ouders ADHD heeft, dan heeft dit invloed op de opvoeding. Ouders met ADHD vinden het vaak moeilijk om bijvoorbeeld te plannen en te organiseren. Kinderen met ADHD hebben juist veel behoefte aan structuur. Als ouders dat niet genoeg kunnen geven, kunnen zij meer last krijgen van hun stoornis. Hetzelfde geldt voor school. Als daar niet genoeg orde heerst, maakt dit het nog moeilijker voor iemand met ADHD om z’n aandacht bij de les te houden en zich te concentreren.

En dan is er nog het deel dat zich in je eigen persoonlijkheid of karakter afspeelt (psychologische factor). Zij vinden het vaak moeilijk om een direct verband te zien tussen hun gedrag en de gevolgen daarvan. Een beloning moet vaak zeer expliciet en interessant zijn, anders hebben deze jongeren niet door dat zij beloond worden. De beloning moet ook direct volgen op het gedrag zodat het verband duidelijk is. Een materiele beloning is vaak duidelijker dan een sociale beloning zoals een complimentje. Wat overigens niet wil zeggen dat een beloning altijd materieel moet zijn! Het prettige van belonen is dat er aandacht wordt besteed aan het positieve gedrag. Als er te weinig beloning wordt gegeven, kan het ADHD gedrag worden versterkt. Je krijgt dan immers niet de kans om te leren hoe het wel moet, wat er wel van je verwacht wordt.

Omdat iemand met ADHD al heel vaak te horen krijgt wat er níet goed aan hem is (veel mensen vinden het lastig om een heel druk iemand in de buurt te hebben, in de klas of thuis in de huiskamer), is het juist zo fijn dat diegene merkt dat er ook iets goeds aan hem is. Door heel duidelijke beloningen te krijgen, kan iemand met ADHD ook beter aanleren wat er van hem verwacht wordt.

Er zijn ook factoren die ervoor kunnen zorgen dat het knopje niet aan gaat. Bijvoorbeeld dat je mensen in je buurt hebt waar je terecht kan en bij wie je je veilig voelt.

Hoe vaak komt het voor?

In Nederland zijn er ongeveer 190.000 mensen met autisme. Het lijkt wel of er steeds meer bij komen. Dat komt doordat er meer bekend is over deze stoornis en de symptomen die hier bij horen. Ouders, leerkrachten en hulpverleners hebben het nu eerder in de gaten als iemand autistisch is. De laatste jaren wordt ook bij steeds meer volwassenen autisme ontdekt. Vaak merkt de partner iets aan diegene of herkent de vader of moeder van een kind met autisme dezelfde kenmerken bij zichzelf.

Verder is onze maatschappij vergeleken met dertig jaar geleden een stuk ingewikkelder. Vroeger was er een duidelijke rolverdeling tussen man en vrouw, het was duidelijk hoe je je tegenover de meester op school moest gedragen of tegen je baas op het werk. Alle sociale regels waren duidelijker. Voor mensen met autisme was dat prettiger. Nu zijn die sociale regels niet meer zo strak als vroeger. Er wordt veel meer dan vroeger verwacht dat je flexibel bent, goed kan samenwerken en bijvoorbeeld grappig bent. Mannen en vrouwen zijn gelijk, de meester heet nu Jan en de baas is jij en jou. Dat maakt het voor mensen met autisme een stuk ingewikkelder. Daardoor lopen ze eerder en vaker tegen problemen aan en komen ze ook vaker en eerder bij de hulpverlening terecht. Er worden meer eisen gesteld op het gebied van sociale contacten en communicatie. Ook het onderwijs is veranderd. Vroeger werden de lessen klassikaal gegeven. De juf of meester gaf duidelijke opdrachten. Nu moeten jongeren zelf planningen maken en samenwerken. En in plaats van simpele rekensommen zoals 1 + 1, bestaan opdrachten nu uit een verhaal waaruit de leerling zelf moet zien te snappen wat de vraag is. Hierdoor raken jongeren met autisme eerder in de problemen. Die kunnen vaak niet onderscheiden wat de belangrijkste informatie is. Ze raken de weg kwijt tijdens het lezen.

Autisme is voor een groot deel erfelijk. Als een volwassene met autisme kinderen krijgt, is de kans groot dat het kind ook autisme heeft. Het komt vaker voor bij jongens en mannen dan bij meisjes en vrouwen. Waar dit precies door komt, weten onderzoekers nog niet.

Wat is je diagnose?

Om er precies achter te komen waar je gedrag en gevoelens mee te maken hebben, moet je onderzocht worden. Als je een bot breekt, is dat simpel: er wordt een röntgenfoto gemaakt, het bot wordt weer aan elkaar gezet, je krijgt er gips omheen en na een aantal weken is het genezen. Met psychische stoornissen is het vaak een stuk moeilijker om erachter te komen wat je precies hebt. Ook bij autisme kan dat lastig zijn.

Bij sommige kinderen zijn de symptomen van autisme zo sterk aanwezig dat het al duidelijk wordt als ze twee of drie jaar zijn. Maar soms is het pas te merken dat een kind zich anders gedraagt dan leeftijdsgenoten als hij of zij naar school gaat. Het kan ook dat autisme nóg later pas voor problemen zorgt. Bijvoorbeeld als iemand van de basisschool naar de middelbare school gaat, op kamers gaat wonen of stage gaat lopen. Dit zijn van die situaties waarin de vertrouwde veilige wereld verandert. Iedereen moet in dit soort situaties even wennen, maar bij mensen met autisme levert het echt problemen op.

De huisarts kan niet vaststellen of je autisme hebt. Die moet je doorverwijzen naar een psychiater of psycholoog. Ben je tussen de 12 en 16 jaar dan moet je altijd samen met je ouders of iemand die officieel gezag over je heeft (bijvoorbeeld je voogd).Als je onder de zestien bent, moet je altijd samen met je ouders of iemand die officieel het gezag over je heeft (bijvoorbeeld een voogd). Zo staat het in de wet. Boven de zestien hoeft dat niet.

Wel is het goed te weten dat alle medici, en dus ook psychologen en psychiaters, een geheimhoudingsplicht hebben. Dit betekent dat ze alleen informatie over jou mogen geven aan de mensen die je behandelen. Alleen met jouw toestemming en als je onder de zestien bent met de goedkeuring van je ouders, mogen ze het aan anderen (bijvoorbeeld je docent of sportleraar) vertellen.

Alleen een psychiater of een psycholoog mag een diagnose stellen over een psychiatrische stoornis.

Die psychiater of psycholoog voert een aantal gesprekken met jou en vaak ook met belangrijke personen uit je omgeving zoals je ouders of leerkracht. Hij vraagt natuurlijk naar je klachten, maar wil ook weten hoe het op school en thuis gaat. Ook wil hij erachter komen hoe je omgaat met gebeurtenissen en of er iets is gebeurd waardoor je klachten zouden kunnen zijn ontstaan. Hij zal proberen te begrijpen op wat voor manier jij naar de wereld, de mensen om je heen en situaties kijkt en wat je sterke en zwakkere kanten zijn. Soms moet je ook een vragenlijst invullen. Die kan gaan over hoe je je voelt of wat je denkt, maar bijvoorbeeld ook over je eetgewoonten of waar je bang voor bent.

Daarnaast kan er ook iemand bij je op school of thuis komen kijken hoe het daar met je gaat en hoe je je gedraagt. En soms ga je ook praten met een fysiotherapeut, logopedist of dramatherapeut. Dit hangt allemaal af van waar je last van hebt of tegenaan loopt en welke vragen de psychiater of psycholoog nog heeft.

Alle informatie bij elkaar wordt gebruikt om te bepalen óf en welke stoornis je eventueel hebt. Daarvoor gebruiken psychiaters en psychologen een boek waarin per stoornis staat aan welke symptomen je moet voldoen om te kunnen zeggen dat je die stoornis hebt. Een symptoom is een klacht. Pas als je een bepaald aantal symptomen hebt, is er sprake van een stoornis. Dan kan je daarvoor behandeld worden.

Hoe is het te behandelen?

Als de psychiater of psycholoog vaststelt dat je autisme hebt, kijkt hij samen met jou welke behandeling het beste bij je past en waar je het meest aan zult hebben. Soms is het ’t beste dat je één keer per week een uurtje met je behandelaar praat. Soms is het beter om meerdere keren te komen bij dezelfde behandelaar of juist bij verschillende behandelaren. En soms kan je een tijdje opgenomen worden. Dit gebeurt alleen als je een gevaar voor jezelf of je omgeving bent, bijvoorbeeld als je jezelf hebt uitgehongerd, verwond of dat je zó agressief bent dat je iemand zou kunnen verwonden. Alleen in dit soort situaties mag er zonder jouw toestemming en/of de toestemming van je ouders of verzorgers met een behandeling worden begonnen. Verder mag jij altijd een behandeling weigeren of stoppen. Wel is het zo dat de hulpverleners kunnen beslissen je niet meer te behandelen als je overal nee op zegt.

Als je tussen de twaalf en zestien jaar bent, moeten zowel jij als je ouders toestemming geven voor de behandeling. Boven de zestien geef alleen jij toestemming voor de behandeling.

Als je toestemming voor de behandeling hebt gegeven, dan maken jullie afspraken die worden vastgelegd in een behandelcontract. Daarin staat precies geschreven wat jullie gaan doen, welke doelen je wilt gaan halen. Ook staat er wanneer jullie gaan kijken hoe het gaat met de behandeling en wat er eventueel anders moet.

Er zijn veel verschillende behandelvormen, vaak werkt een combinatie van verschillende behandelvormen het beste. Je kunt individuele gesprekken hebben of in een groep met andere jongeren. Er is ook dramatherapie, dan ga je bijvoorbeeld via rollenspelen en gedichten schrijven proberen je angsten of sombere gevoelens te overwinnen of je impulsieve gedrag onder controle te krijgen. Bij een sociale vaardigheidstraining leer je hoe je zonder problemen of spanningen om kan gaan met andere mensen. Er zit vast iets tussen wat jou wat lijkt en bij jou en je problemen past!

Het belangrijkste doel van de behandeling is natuurlijk dat je klachten minder worden. Daarnaast ga je allerlei vaardigheden oefenen die belangrijk zijn voor je ontwikkeling en geestelijke gezondheid. Als dat nodig is, leer je bijvoorbeeld hoe je positiever kan gaan denken (over jezelf) of op een prettige manier contact kunt maken of hebben met anderen. Autisme is aangeboren en niet te genezen. Maar er zijn wel behandelingen die kunnen helpen om het leven met autisme wat makkelijker te maken. De persoon leert dan zijn taal te ontwikkelen en vooral hoe je taal of andere middelen als plaatjes of foto’s kan gebruiken om te communiceren, sociaal en emotioneel sterker te worden en wat flexibeler om te gaan met veranderingen.

Ook je ouders en/of school kunnen hulp aangeboden krijgen. Zij krijgen bijvoorbeeld uitleg over jouw stoornis waardoor ze je beter zullen begrijpen. Ook krijgen ze tips hoe zij jou kunnen helpen je weer prettiger in je vel te laten voelen. En ze worden zelf ook niet vergeten. De meeste ouders hebben veel voor hun kinderen over en willen ze graag helpen. Maar zorgen voor iemand met een stoornis kan erg ingewikkeld zijn en veel van ouders vragen. En het is natuurlijk niet de bedoeling dat je ouders hierdoor instorten. Dit kan voorkomen worden als ze meer van jouw problemen begrijpen. Als ouders het gevoel hebben dat zij weten hoe zij hun kind kunnen begeleiden voelen zij zich sterker. Daarnaast leren zij hoe zij ook voor zich zelf en je eventuele broers en zussen kunnen blijven zorgen.

Zijn er medicijnen voor?

Medicijnen kunnen autisme niet genezen, maar ze verminderen wel de problemen die daarbij voor kunnen komen. Zo kunnen sociale contacten makkelijker worden en slaapproblemen verminderen. Medicijnen kunnen de therapeutische behandeling en de begeleiding ondersteunen. Doordat iemand met autisme door de medicijnen rustiger in z’n hoofd wordt, staat hij meer open voor waarmee zijn ouders, leerkrachten en hulpverleners hem willen helpen.

Heb je zelf deze stoornis?
  • Waarschijnlijk heb je wel gemerkt dat je niet goed weet wat je kunt doen als je ineens tijd over hebt. Bijvoorbeeld als een afspraak wordt afgezegd of je op school ineens een tussenuur hebt. Het is handig om een lijstje te maken met wat je zou kunnen doen in die vrije tijd. Je kan hierbij hulp vragen van je ouders, leerkracht of werkgever.
  • Op internet zijn praatgroepen voor en door mensen met autisme. Hier kan je terecht voor gezelligheid en steun.
  • Spreek op school of je werk wekelijks een vast moment af met je mentor of baas om te kijken hoe het met je gaat. Wat ging er goed de afgelopen week, wat niet, waarom niet en hoe kan het beter? Wat staat er op het programma voor volgende week? Gaan er dan dingen anders dan gewoonlijk waarop jij je kunt voorbereiden? Bijvoorbeeld er is een excursie. Ga je mee of levert dat te veel stress op door alle onbekende prikkels? Of kan je wel mee maar niet in de bus omdat dat te druk voor je is, maar kan je wel mee in de auto met de leerkracht die achter de bus aanrijdt? Heb je een proefwerk, mag jij die dan met je koptelefoon of oordopjes in maken omdat je anders te veel wordt afgeleid? Zo is er voor veel situaties wel iets te verzinnen waardoor jij mee kan doen op een voor jou prettige manier.
  • Als je merkt dat je vaak dingen vergeet, gebruik dan bijvoorbeeld een notitieboekje. Hier kun je in opschrijven wat je kunt doen als je bijvoorbeeld iemand voor het eerst ontmoet. Of hang thuis een weekplanning op waarin je precies kan zien wat je wanneer en met wie gaat doen. Vergeet niet je vrije tijd ook in te voeren!
  • Je kunt begeleiding en steun krijgen bij het zoeken en vinden van school, werk of een huis. Maak hier gebruik van! Kijk voor handige adressen op www.autisme.nl
  • Lees meer over autisme in boeken of op internet.
Ken jij iemand met deze stoornis?
  • Houd er rekening mee dat je met mensen met autisme niet altijd kunt communiceren zoals je met anderen gewend bent.
  • Wees duidelijk en concreet in wat je zegt. Vermijd dubbele betekenissen en figuurlijk taalgebruik.
  • Benoem wat jij zelf wilt of voelt. Mensen met autisme kunnen dit zelf niet altijd aflezen aan de non-verbale signalen die je geeft.
  • Heb respect voor de moeite die mensen met autisme moeten doen om de wereld te begrijpen. Zij moeten op haast wetenschappelijke manier leren begrijpen wat mensen zonder autisme automatisch snappen.
  • Geef mensen met autisme tijd om uit te leggen wat zij willen.
  • Iemand met autisme vindt het vaak moeilijk om zelf te plannen. Verdeel zaken als spelen, school, huiswerk, werk en vrije tijd in overzichtelijke blokken.
  • Lees meer over autisme om deze mensen nog beter te begrijpen en ook aanknopingspunten te vinden voor begeleiding.
  • Er zijn veel oudercontactgroepen, groepen voor partners en mensen met autisme zelf. Zowel op internet als echt ontmoetingen. Het kan een steun zijn om ervaringen te delen. Zie www.autisme.nl voor meer informatie.
  • Er is veel begeleiding voor mensen met autisme en hun omgeving. Informeer hiernaar bij de Nederlandse Vereniging voor Autisme, www.autisme.nl.
Meer informatie en hulp
Organisaties
  • Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA). De NVA maakt zich sterk voor mensen met autisme en hun familie. Informatie- en Advieslijn: 0900 – 288 47 63 (€ 0,15/min.)
  • Op veel plaatsen in Nederland zijn speciale ‘Autisme Info Centra’. Zie de website voor een infocentrum bij jou in de buurt.
  • Balans, vereniging voor ouders van kinderen met een ontwikkelingsstoornis waaronder stoornis van Asperger en PDD-NOS. www.balansdigitaal.nl. Informatie- en Advieslijn: 0900 – 20 200 65 (€ 0,25/min.)
  • PAS is de onafhankelijke belangenvereniging voor en door normaal- tot hoogbegaafde volwassen Personen uit het Autisme Spectrum, www.pasnederland.nl.
Websites

www.autisme.nl

www.autismeboek.nl

www.autismeinfocentrum.nl

www.balansdigitaal.nl

www.pasnederland.nl

Meer lezen
  • Op een blauwe dag geboren. Daniel Tammet is de schrijver. Hij heeft het syndroom van Asperger en legt uit hoe het brein werkt.
  • Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Marc Haddon. In deze detective krijg je een blik op de wereld door de ogen van de 15-jarige Christopher die autisme heeft.
  • Over autisme en communicatie. Peter Vermeulen.
  • Brein bedriegt. Als autisme niet op autisme lijkt. Peter Vermeulen.
  • Ik en autisme. Nathalie van Kordelaar & Mirjam Zwaan. Uitgangspunt van dit boek is dat kinderen en jongeren met een autisme spectrum stoornis aan anderen kunnen duidelijk maken wat hun autisme inhoudt, waardoor meer begrip ontstaat.
  • Hulpgids Aspergersyndroom. Tony Attwood.
  • Mafkezen; Luke Jackson. Luke Jackson is 13 jaar en heeft het Asperger-syndroom. Op humoristische wijze beschrijft hij welke uitdagingen het leven biedt aan de vele jongeren met het Asperger-syndroom.

Kijk voor meer boeken op www.autismeboek.nl


ZIT JIJ NU MET VRAGEN OF EEN PROBLEEM?

TIP 1 : Check jezelf met de anonieme Zelftest op Mindmasters.nl
TIP 2 : Kijk op onze pagina Contact hoe je een vraag kunt stellen aan de coach van Mindmasters
TIP 3 : Plaats hieronder een reactie op dit artikel

Reacties

 
#24 Isja 2014-02-07 12:49
Hoi Maaike,

We hebben deze week al uitgebreid via onze Whatsapp met elkaar gesproken. Ik ben even vergeten of ik je toen al heb gewezen op het autisme informatie centrum in Purmerend. Op www.meeaz.nl kan je hier meer over vinden. Daar kan je volledig anoniem informatie krijgen over hulp ook bij jou in de buurt.
En kijk ook eens op www.pasnederland.nl, dat is een site voor en door mensen met een vorm van autisme.

Ik hoop dat je met deze informatie en de tips op whatsapp weer wat verder komt.

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#23 maaike 2014-02-05 20:33
Beste,

Graag zou ik hulp willen. Ik heb namelijk PDD-nos en een taal stornis. Ik vind dit nog al moeilijk om het toe te geven dat ik het heb. Ik wil verdomme normaal zijn. Ben al zover gekomen in mijn leven. Heb een huis met 2 donderstenen van katten en ik ga trouwen. Maar ik soms met omgang van mensen de mist in. Ik kan gewoon niet begrijpen wat mensen echt bedoelen en hoe ik (al heb ik gelijk of niet) er mee om moet gaan en hoe ik er op moet reageren. Dat heb ik altijd achteraf door wat ik had moeten doen. Maar dan is de schade al gedaan. Met dit heb ik vooral op mijn werk las van. Niemand naast mijn familie en goede vrienden weet dat ik het heb. Is er en cusis of zo iets. Wil namelijk niet naar een arts of zoon spigoloog. Ze onderschatten mij altijd of doen heel betuttelend. Is er ieman die me kan helpen. Ben 24 en woon in Purmerend.

Alvast bedankt,

Groetjes m
 
 
#22 Isja 2013-06-24 08:31
Hoi Frank,

Dank voor je reactie! Zo zie je maar weer eens dat elk mens (autisme of niet) uniek is. Wat voor de ene persoon met autisme geldt, hoeft voor de andere niet van toepassing te zijn. Er wordt niet voor niks gesproken over een spectrum van autistische stoornissen.

Ken je trouwens de site www.pasnederland.nl? Dit is een site voor en door mensen met autisme. Misschien wel interessant voor jou?

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#21 frank 2013-06-24 01:41
ik ben ook een autist in veel dingen kan ik me wel vinden, alleen dat over lichaamstaal niet ik vind het juist boeiend om er naar te kijken, over hoe de houding veranderd als ik met die personen spreek.
ik kan wel goed observeren, misschien dat dat mee helpt?.
 
 
#20 Isja 2013-05-31 09:13
Hoi Tamina,

Je hebt autisme en bent op zoek naar vrienden. Heb je hobby's? Misschien kan je lid worden van een vereniging waar ze jouw hobby uitoefenen. Daar ontmoet je mensen met dezelfde interesse en dat is altijd een goede start om vriendschappen op te bouwen.
Ook kan je eens kijken of er bij jou in de buurt ontmoetingsplek ken zijn voor jongeren met autisme. Dat kan ook erg gezellig zijn.

Via internet vrienden zoeken kan wel. Ik zou hier echter wel voorzichtig mee zijn en je zelfs willen aanraden om aan je ouders te vragen met je mee te kijken. Helaas zijn er op internet wel eens mensen die zeggen dat ze wel vrienden willen worden, maar die in het echt niet zo aardig blijken te zijn.

Wat betreft het haten van je ouders en zij jou. Het lijkt mij goed hier met je ouders over te praten. En als dat niet kan met iemand anders die je vertrouwt. Dat kan echt opluchten en misschien is er wel sprake van een misverstand. En zo niet, dan lijkt het mij belangrijk om te kijken hoe het weer gezellig kan worden in huis. Dat kan je met je ouders bespreken maar ook met iemand anders die dan misschien samen met jou met je ouders kan praten al dat prettiger is.

Veel succes met alles!

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#19 2013-05-30 15:21
hallo ik ben tamina
ik ben twaalf
en heb autisme
ik werd in het derde begeleid en
in het 1 middelbaar begint dat weer
volgend jaar dus
ik haat men ouders en zij mij
soms zeg ik dingen dat ik niet meen
zoals doe me dan weg als je me haat
maar daar heb ik meteen spijt van
ik zoek op internet vrienden
ik had er een paar
maar nu zijn ze kwijt ze sturen me niet meer
wat moet ik doen
 
 
#18 Isja 2013-04-26 13:03
Hoi Rick,

Dank je wel voor je complimenten over ons stuk over autisme! Ik wens je veel succes met je spreekbeurt!

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#17 2013-04-25 08:42
dit is een site met hele goeie informatie over mij spreekbeurt.
en ik heb het ook zelf.
dus bedankt voor de informatie

rick verdeuzeldonk
 
 
#16 Isja 2013-03-28 14:32
Hoi Lotbiet,

Over autisme is heel veel te vinden op zowel internet als in boeken. In het stuk op onze site (bij stoornissen, autisme) staan links en boeken genoemd die jullie kunnen gebruiken voor je profielwerkstuk . En in ons artikel zelf staat natuurlijk ook al veel interessante informatie.

Ik wens jullie heel veel succes met je werkstuk.

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#15 2013-03-22 11:29
hallo,
wij doen ons profielkeuzewer kstuk over autisme
en we zijn op zoek naar goede informatie
kan iemand ons dat geven?
bv. site`s
 
 
#14 Isja 2013-03-15 08:09
Beste K,

Je vraagt je af of je autisme hebt en of je naar een psychiater zal gaan. Om bij een psychiater te komen heb je een verwijzing nodig van je huisarts.
Ik raad je aan om ter voorbereiding van dat gesprek nog wat meer over autisme bij normaal begaafde jongeren te lezen. Je kan dan kijken wat je bij jezelf herkent en die voorbeelden kan je dan weer gebruiken bij de huisarts en ook in een gesprek met je ouders.

Autisme bij normaal begaafde mensen is soms moeilijk voor de omgeving en soms ook de persoon zelf te ontdekken. Vaak hebben mensen allerlei truukjes bedacht om zich staande te houden in het leven. De omgeving heeft dat meestal niet in de gaten waardoor het autisme wat verborgen blijft.

De boekentips die in dit stuk genoemd worden en de site van pasnederland zijn goede sites voor mensen die meer over autisme willen weten.

Succes met je zoektocht. En mocht je nog vragen hebben dan kan je ons altijd mailen, een chatafspraak maken of langskomen op de app.

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#13 2013-03-11 06:43
Ik heb het vermoeden dat ik Autisme heb maar mijn ouders geloven mij niet.
Ik ben 22 jaar, zou het misschien toch een idee wezen om naar een psychiater te gaan?
Wat vinden jullie?
Want ik zou nou toch wel eens antwoorden willen hebben voor waarom ik mij niet in andere personen hun situatie voor kan stellen of waarom mijn vriend en ik ruzie krijgen om iets wat ik voor mij op een normale toon heb gezegd... of het feit dat mijn bestek altijd vorken, messen, lepels moet liggen...
 
 
#12 Isja 2013-03-07 08:01
Hoi Gaitie,

Op onze site heb je al veel over autisme kunnen lezen. Onderaan de tekst staan organisaties en links waar je nog meer informatie kunt vinden. In veel steden heb je tegenwoordig ook autisme informatie centra. Op de sit van de Nederlandse Vereniging voor Autisme kan je zien of er een bij jou in de buurt is. Daar kan gewoon binnenlopen als je vragen over autisme hebt.

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#11 2013-03-06 17:56
wie weet wat meer over autisme?
 
 
#10 Isja 2012-06-20 11:43
Beste Annavan,

Wat jij schrijft (ik wil dood) klinkt zeer ernstig! Je zegt dat je niemand hebt. Er zijn echter heel veel mensen die je kunnen en willen helpen.

Ik raad je dringend aan om een afspraak te maken bij je huisarts. Vertel je huisarts waar je mee zit. Zeg hem dat je dringend hulp nodig hebt.
Als je het spannend vindt om alleen naar de huisarts te gaan, vraag dan of er iemand met je mee kan. Bijvoorbeeld een van je ouders.

Blijf niet alleen met deze nare gedachten rondlopen. Er is heel veel hulp voor mensen met autisme. Zie bijvoorbeeld de sites www.autisme.nl en www.pasnederland.nl.

Als je verder met iemand wilt praten over dood willen, kun je ook terecht bij www.113online.nl.

Je mag ook altijd ons een mailtje sturen of komen chatten. Via chat en mail kunnen we wat uitgebreider met je meedenken dan nu via deze reactiepagina.

Ik wens je alle goeds!

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#9 2012-06-16 15:46
ik heb autisme ik wil dood ik heb niemand
 
 
#8 Isja 2012-05-29 08:25
Beste Linda,

Wat goed dat je wat betreft autismekennis verder wilt gaan dan alleen de theorie. Om met mensen met autisme in contact te komen wil ik je twee sites aanraden: www.pasnederland.nl en www.autisme.nl. Beide sites zijn voor en door mensen met autisme en/of hun omgeving. Ook zou je vrijwilligerswe rk kunnen gaan doen mensen met autisme. Zo zijn er bv vakantiekampen voor kinderen/jongeren met autisme en ook programma's via bv de vrijwillige thuiszorg. Voor adressen bij jou in de buurt kun je het beste contact opnemen met de NVA, Nederlandse Vereniging voor Autisme www.autisme.nl.

Succes met je studie!

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#7 2012-05-28 20:38
oja, dat mailtje versturen in plaats van me toevoegen op msn is belangrijk. Mijn msn doet namelijk raar. We moeten beiden elkaar toevoegen, anders lukt het niet
 
 
#6 2012-05-28 20:35
Ik zou graag wat meer willen leren over autisme in verband met mijn studie.Äls iemand hiervoor open staat, zou hij/zij mij dan een mailtje kunnen sturen? . Misschien kunnen we dan een chatten. Lijkt me gezellig, maar vooral ook interessant. Ik wil verder gaan dan alleen maar theorieën uit boeken.

Alvast heel erg bedankt
 
 
#5 2012-02-16 15:47
Hoi Isja,
heel erg bedankt voor de tip, ik zal meteen gaan kijken!!

Greetzz ( alweer ) Shaktii
 
 
#4 Isja 2012-02-13 20:01
Hoi Shaktii,

Dank je wel voor je complimenten! Wat fijn dat je iets aan het artikel over autisme gehad hebt! Ik heb nog een tip. De site www.brusjes.nl is speciaal gemaakt voor broers (Br) en zusjes (usjes) van kinderen met een vorm van autisme. Daar vind je nog meer tips en kun je bijvoorbeeld ook adressen vinden van organisaties die cursussen organiseren voor broers en zussen van kinderen met autisme.

Groetjes, Isja van www.mindmasters.nl
 
 
#3 2012-02-13 17:52
Hallo

ik wil alleen ff zeggen dat dit echt een hele informatieve site is,
zelf vind ik het wel handig, want mijn broertje heeft autisme, en hij praat nog niet,
dus het is wel handig om te weten dat je door middel van plaatjes of zo iets veel duidelijker kan maken!!
Heel erg bedankt voor al deze informatie!!

Greetzz
Shaktii
 
 
#2 2011-07-15 10:24
Hoi Suckie,

Ik snap dat je op zoek bent naar een bevestiging. Maar, dan is het wel handig om iets meer over jezelf los te laten. Ik begrijp ook dat dat lastig kan zijn. Als je hier met mij over wil chatten, dan is dat zeker mogelijk.
Je kunt een chatafspraak maken door te klikken op de chatbutton, of door online te gaan tijdens onze chattijden op maandag t/m donderdag tussen 16.00 - 17.00 uur.

Groeten!
coach ggz jeugdinfo
 
 
#1 suckie 2011-07-13 15:39
ze denken dat ik het heb maar ik geef te weinig los vanmezelf waardoor ze het niet kunnen vaststellen.
en soms zou ik wel een bevestiging willen maarja
 


Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen






Web Analytics